Piletid

Kuidas luua klientidest oma kogukond ja suurimad fännid?

Kuidas luua klientidest oma kogukond ja suurimad fännid?
Avaldatud: 30. juuni 2022
Kategooria(d): Nipid

Kopli poolsaarel asub noor ja arenev kultuurilinnak Põhjala tehas, mis lisaks kultuuritehase ehitamisele on oma prioriteediks seadnud ka oma üüriliste ehk majaliste kogukonna loomise. Just Põhjala tehas on koht, kuhu koonduvad kõik suuremad ja väiksemad mõjuloojad 7. oktoobril Impact Day raames.

Meie eesmärk on taoliste tingimuste loomine, kus inimesed asuvad ise tegutsema ja omavahel suhtlema. Näeme oma rolli kogukonnasuhete keskse korraldamise asemel pigem katalüsaatorina. Ruumide pakkujana juhib meid tõdemus, et ümbritsev ruum ühendab inimesi rohkem kui mistahes organisatsioon ja seega üritame kujundada töö-ja olmekeskkonda sarnaselt kodule: täpselt nii hubast, rohelist ja erinevat funktsiooni omavate “tubadega” kui avalikus ruumis võimalik.

Kui anda lähteküsimusele õpikuvastus, siis aitavad kogukonna loomisele kaasa sise-ja välialade eesmärgipärane planeerimine, ühiste sündmuste kureerimine, klastrite ja huvigruppide koondamine, tagasisidestamine, initsiatiivi julgustamine ning info liikumiseks vajalike mitmekesiste kanalite loomine. Kui aga vastata kogemustest lähtuvalt, siis juhib kogukonnaloomet tegelikult alateadlik tunnetus, küünarnukitunne ja sünergia, mis ilmselgelt ei mahu Exceli tabeli veergudesse.

Põhjala tehases algab kogukonna loomine iga uue inimese majaliste hulka arvamisest. Kolme aasta jooksul on meil tulnud harjutada ka “ei” ütlemist: olgu selleks ebasobiv või valel ajal maanduv äriidee või erinevad väärtused. Iga uue majalise pardale toomine on aga ajamahukas ettevõtmine, mille käigus tutvustame ka teisi rentnikke ja kohalikke teenuseid. Sealjuures küsime igalt n-ö uuelt, et mida tema kaasa toob, et kogukonnatunnet ja kultuuritehase kontseptsiooni omalt poolt edasi aidata. 

Järgmiseks proovikiviks on aga juba tekkinud võrgustiku hoidmine, sest mõistagi on iga kogukond dünaamiline ja ajas muutuv. Oleme koos majalistega elanud kolme aasta jooksul üle hulga katsumusi nagu näiteks kasvuraskused, koroonalained ja hinnatõus. Vaatamata kõigele on meie majaliste lojaalsus olnud kõrge, sest seob ühine teekond. Oleme piltlikult öeldes nabanööriga seotud – kui läheb hästi, siis läheb kõigil hästi.

Kuid kes võiks kogukonnast ja selle loomisest paremini rääkida kui mitte meie kogukonnaliikmed ise? Kõik Põhjala tehase rentnikud on väikesed või suured ettevõtjad, loojad, meistrid ja oma asja ajajad. Korraldasime koos Kaubandus-Tööstuskoja Naisjuhtide Klubiga Põhjala tehases asuvate stuudiote külastuse, et avastada kogukonnaloomega seotud saladusi. See andis hea võimaluse kohtumisi pealt kuulata ning panna kirja mõned nopped räägitust:

  • “Tunne oma inimesi! Mida nad teevad, kuhu nad reisivad, kes nad on? Astu inimestega dialoogi ja ära kaota oma väärtusi, sest siis kaotad oma kogukonna. Keskendu püsivate suhete loomisele ehk pikaajalisele eesmärgile.” – Äli, Stuudio August
  • “Õhinus on nakatav: ole oma tegevusala ja kogukonna fänn. Hobid kipuvad kasvama suuremaks, seega tee oma tegevusala fännidest oma kogukond ja kliendid! Tee kõik, mis sa saad, et olla ise elurõõmus!” – Anna, Stuudio 213
  • “Kogukonda koondab järjepidevus ehk tegutsemine olenemata ettetulevatest raskustest. Oluline on mitmekesisus ja arvestamine erinevate vanusegruppide ja huvidega. See seob kogukonna kokku. Kui tuua paralleel loodusest, siis monokultuurid pole kuigi huvitavad. Seda tuleb arvesse võtta ka näiteks keskkonnas füüsilisi ruumielemente kujundades: pingid, teerajad ja tasandid võiks inimesi juhtida, pidades samal ajal silmas teatud eesmärke.” – Juula, BOTIK
  • “Tee kogukond iseendale ehk lähtu iseenesest – ainult nii jõuad oma jälgijaskonnani. Tee üritusi ka oma kogukonna järeltulijatele: nendest kasvab välja sinu uus klient. Ära mõtle, mida teised vajavad, vaid mõtle, mis sinul on puudu. Sinu kogukonnal võivad olla paremad ideed kui sul endal!” – Kätlin, KÄT Stuudio
  • “Kuula oma kogukonda ja ära karda küsida tagasisidet – tänu sellele saad pöörata tähelepanu asjadele, mis vajavad parendamist. Mõtle hästi läbi oma kogukonna vajadused, nad peaks tundma end sinu keskkonnas mõnusalt.” – Carina, Babyluv
  • “Unustada ei tohiks ka eestvedaja ehk kogukonnajuhi persooni aspekti ja kogukonnaliikmete soovi viibida tema ümber. See võib osutuda kogukonna suurimaks sidujaks, kuid ka selle suurimaks nõrkuseks.” – Elina, Kuu Ruum

Olgu loodavaks kogukonnaks tiim, külastajad või kliendid, põhineb selle loomine ja koondamine usaldusel, distsipliinil ja kui mitte ühistel, siis vähemalt sarnastel väärtustel. Kokkuvõtvalt võib öelda, et kuigi “kogukonnast” on justkui saanud tänapäeval moesõna, siis vajame kõik enda ümber inimesi, keda me teame ja tunneme, seda eriti anonüümses linna-või bürookeskkonnas. Seega võib Põhjala tehase näitel öelda, et kogukonna hoidmisele suunatud ressursid tagavad ettevõtte jätkusuutlikkuse, seda eriti praegustel turbulentsetel aegadel.

Teksti autor: Liis Serk, Põhjala tehas
Fotol talgud Põhjala tehases. Foto autor: Martin Pennaste

Liitu üle 1000 mõjuloojaga ja ole kursis kasulike uudistega!

Soovid saada väärtuslikku sisu jätkusuutlikku ettevõtluse ning mõju kohta? Soovid teada, kes on vinged esinejad ja sündmused programmis, keda hakkame peagi avalikustama? Pane end kirja ning saadame sulle maksimaalselt kaks korda kuus inspireeriva kirja!