Piletid

Timo Porval: sinu kliendid on nagu elukaaslane

Timo Porval: sinu kliendid on nagu elukaaslane
Avaldatud: 30. juuni 2022
Kategooria(d): Intervjuu Nipid

Mida kõike Timo Porval teinud ei ole: ta asutas digiagentuuri Lavii, kirjutas raamatu, on Turunduslabori eestvedaja, teeb podcasti “Ekspordime” ning sel sügisel astub ta ka üles Impact Day laval. Kui Kadi Kenki kohta ütlesime siinsamas blogis sõnad “naine nagu orkester”, siis sarnases võtmes võib julgelt kirjeldada ka Timot. Teeme temaga tutvust!

Timo, milline oli sinu tee turunduseni?

Turunduseni jõudsin aastal 2008. Õppisin koolis parasjagu hoonete ehitust ning projekteerimist ja arvasin, et minust saab ehitaja. Ühel hetkel tuli aga üks kursavend minu juurde ja pakkus, et võtame ette põneva projekti – viime turu-uuringud internetti. 

Projekti oli aga vaja turundada, mistõttu hakkasin kõvasti õppima. 2008. aastal läksin ka kaitseväkke ja seal olles avastasin Peep Laja nime (Eesti üks tuntumaid internetiturundajaid, CXL-i asutaja – toim.), kes rääkis internetiturundusest. Teda võib Eestis kutsuda lausa internetiturunduse maaletoojaks. Hakkasin Peebu blogi suure hooga lugema. 

Muide, kui olin kaitseväes, siis ta loosis välja viis internetiturunduse kursust nende vahel, kes teevad tema blogi kohta video. Tegin video ja sain ka kursuse-auhinna. Printisin kaitseväes 140 lehekülge kursust välja, lõin augurauaga augud sisse, tõmbasin saabastelt paela ära ja sidusin paberipaki kokku. Lugesin-õppisin internetiturunduse materjale igal vabal hetkel, mis mul oli. 

Siis saingi aru, et turundus on tegelikult täiega minu teema. Kui kaitsevägi läbi sai, siis hakkasin õpitut suure hooga praktiseerima enda ja sõprade projektide peal ning asutasime ka oma agentuuri. Kuus aastat hiljem jõudsime ka turundushuviliste koolitamiseni.

Millise enda karjäärialase saavutuse üle oled kõige uhkem?

Neid on mitu. Esiteks see, et ehitasime üles digiturundusagentuuri Lavii, kus aitame enda klientidel kliente saada. Me ei tee lihtsalt veebikampaaniaid, vaid oleme päriselt algusest peale keskendunud sellele, et klient saaks äriliselt mõõdetavat kasu. Kui meie kliendid on õnnestunud ehk kliente juurde saanud, laod tühjaks müünud, ajad täis bookinud, siis selle üle võibki suurt uhkust tunda. 

Teine suund on koolitused. Tegime 2021. aastal ajalugu seoses Eesti kõige suurema turundussündmusega. Nimelt lõime Turunduslabori ja Marathon Studiose koostöös ürituse “12 tundi turundust”, kuhu pani ennast kirja 11 500 inimest. Sündmuse tipphetkel oli otseülekannet jälgimas 3600 inimest. See sai väga-väga palju laia kõlapinda, tõi palju uusi inimesi turunduse juurde ning aitas ettevõtjatel aru saada, et turundusega on vaja tegeleda – muidu ettevõte lendu ei tõuse. 

Milline karjäärialane õppetund on sinu jaoks olnud kõige suurem, see kõige esimesena meenuv? Miks just see?

Kõige suurema õppetunni sain siis, kui teist või kolmandat korda korraldati Rakveres ööjooksu. Meil oli ülesanne teha kampaania ja müüa naistele naistepäeval 15-protsendilise soodustusega pileteid. Facebookis saime juurde ligi 1000 fänni, aga lõpuks müüsime maha kuus piletit. See oli minu jaoks väga stressirikas olukord, sest eesmärk oli ja on ju klientidele kliente juurde tuua. Siis saimegi aru, et ülioluline on läbi mõelda kogu müügiteekond. 

Järgmisel hommikul läksin valge tahvli juurde ja hakkasin kaardistama meie kõikide edukate kampaaniate ning projektide ühisosasid. Nii sündiski müügimudeli(te) kontseptsioon, mis koosneb neljast osast: 

  • kust inimesed tulevad;
  • kuhu need inimesed lähevad;
  • mida sa neile pakud;
  • kuidas müük kätte saada. 

Kui poleks olnud seda ebaõnnestunud kampaaniat, ei oleks ma hakanud sedavõrd süvitsi mõtlema. Kõik n-ö head ebaõnnestumised on küll kõnealusel hetkel rasked, aga tegelikult aitavad nad sind meeletult palju. Tuleb lihtsalt osata neist õppida.

Mida tähendab sinu jaoks jätkusuutlik turundus?

Jätkusuutliku turunduse puhul ei rapsita tühja, lähenetakse turundusele strateegiliselt, mõeldakse läbi, miks ja mida me teeme, mis ärilist tulemust me tahame ning kuidas kõige efektiivsemalt selle saavutame. Jätkusuutlik turundus ei ole see, et hüppame TikToki, teeme Instagramis midagi ja ehk natuke ka Facebookis, vaid me mõtleme reaalselt läbi, miks me midagi teeme ja kas meil on X asja üldse mõistlik teha. 

Oluline on süsteemsus – et turundus ikka tooks inimesed lõpuks sinu veebilehele ja/või e-poodi, mis on sinu poolt kontrollitav müügikeskkond. Jätkusuutliku turunduse puhul on läbi mõeldud ja teada, kus saad kliendile kõige paremini enda tooteid/teenuseid presenteerida. Kui seda pole tehtud, siis raiskad lihtsalt oma ressursse inimeste toomisele kuhugi, mis ei ole mõeldud efektiivse müügi tegemisele.

Veel üks jätkusuutliku turunduse näide: loodud sisu taaskasutamine. Näiteks, kui oled teinud veebiseminari, siis sellest saad omakorda teha podcasti, artikli, Instagrami story või Facebooki postituse. Kui sa oled kord juba midagi oled loonud, siis kasuta seda ära mitme nurga alt.

Kuidas ja miks mõõta turunduse mõju laiemalt vaadatuna (ehk siis lisaks ärilistele eesmärkidele mõeldes)?

Turunduse peamine eesmärk on kindlasti kliente juurde saada, sest see on ettevõtetele, ka sotsiaalsetele, hapnik. Raha on vaja ja müümist ei tohi karta. Kui teed õiget ja head asja ning tead, et sinu toode/teenus teeb klientide elu paremaks, siis tuleb seda inimestele pakkuda sama õhinaga, nagu oled seda toodet/teenus luues ise tundnud. 

Lisaks: turunduse mõju võiks olla selline, et sa mitte ei tee pelgalt allahindluskampaaniaid, vaid suur roll on inimeste harimisel ja kasuliku/hariva/huvitava sisu loomisel. 

Ehk siis sinu turunduse mõju on, et inimene tarbib sinu sisu ja on seega sinu turunduse sfääris. Tänu sinu sisule läheb inimese elu paremaks, ta saab juba mingid probleemid enda jaoks selle abil ära lahendada, ilma et ta peaks sulle raha andma. Ja see tekitab (potentsiaalses) kliendis hea tunde ja usalduse. See on tõelise suhte loomine, see on tõeline mõju.

Näiteks tänu „12 tundi turundusele” (mille peamine eesmärk oli Turunduslaborisse uusi kliente saada) saime ca 350 uut klienti, kuid suurem osa, enam kui 3000 inimest, ei jõudnud koheselt Laborisse. Siiski said nad endale väga kasuliku päeva, me ehitasime nendega suhteid ja võib-olla nad levitavad head sõna edasi ning liituvad kunagi ka ise Turunduslaboriga. Isegi kui nad ei liitu, siis me tegime selle päeva toel nende elu paremaks, pakkudes hulgaliselt väärtust. See ongi mõju loomine.

Milles seisneb sinu arvates põhiline erinevus sotsiaalsetele ettevõtetele ja traditsioonilistele äriettevõtetele suunatud turunduse vahel? Kas üldse on erinevusi?

Suures plaanis ei ole erinevusi, aga sotsiaalsetel ettevõtetel on üks nurk turundamisel lisaks. Nimelt saab sel puhul rääkida laiemalt, miks sa seda kõike üldse teed ja kuidas sa ühiskonda panustad. See kõnetab inimesi. Kui äriettevõtete põhiline eesmärk on teenida kasumit, siis sotsiaalsetel ettevõtetel on väga olulisel kohal ka suurem pilt ja missioon, sh turunduslikult mõeldes.

Turunduslaboris on näiteks üks restoran nimega Köömen. Neil on tööliste hulgas ka pagulased, mis võimaldab rääkida ja näidata, et pagulased ei tee mitte lihtsalt süüa, vaid need inimesed on Eestis hästi hoitud, aidatud ja neil on hea töökoht. Taoline lähenemine annab su ettevõttele palju kaalu juurde. Sotsiaalsed ettevõtted peaksid senisest enam selliseid olukordi heas mõttes ära kasutama. 

Avades lühidalt ettekande teemat: kuidas jõuda uute klientideni ja võita nende usaldus?

Ma avan ettekandes teemat, kuidas on võimalik klientide usaldus internetis välja teenida (loe: keegi ei taha näha pelgalt järjekordset reklaami). Jagan ka hulgaliselt tööriistu ja näpunäiteid, mida ja kuidas teha nii, et kliendid jõuaks veebilehele, milliseid kanaleid kasutada ning kust kõige paremaid kliente üldse saada. Lisaks annan soovitusi, kuidas võita klientide usaldust internetis aegadel, mil inimeste meelestatus on tavapärasest skeptilisem ja räägin sellest, kuidas klientide südametesse päriselt jõuda. 

Ma ei jaga ettekannet tehes trikke-nippe-kavalusi, vaid räägin, kuidas turundada ausalt ja eetiliselt. Just selline peakski turundus olema, sest sinu kliendid on nagu elukaaslane – sa ei saa neile valetada, neid petta ega hämada. 

Intervjueeris: Yvonne Bikejev

Nagu öeldud, siis Impact Dayl avab Timo teemat “Kuidas jõuda uute klientideni ja võita nende usaldus?“.

Liitu üle 1000 mõjuloojaga ja ole kursis kasulike uudistega!

Soovid saada väärtuslikku sisu jätkusuutlikku ettevõtluse ning mõju kohta? Soovid teada, kes on vinged esinejad ja sündmused programmis, keda hakkame peagi avalikustama? Pane end kirja ning saadame sulle maksimaalselt kaks korda kuus inspireeriva kirja!